Tveta friluftsgård

Tveta friluftsgård är ett populärt utflyktsmål för dem som tycker om att springa eller promenera i skogen, springa eller åka skidor i spåren, njuta av naturen eller åka skridskor eller skidor på Måsnarens is.

Man kommer till Tveta friluftsgård genom att åka Tvetavägen från Södertälje mot Nykvarn, förbi Scanias motionsanläggning och avtagsvägen mot Tveta kyrka och sedan ta av höger där det finns en skylt "Tveta friluftsgård". Man kan också åka  buss 784, 785 eller 789 från Södertälje centrum till Tvetaberg (tyvärr går bussarna inte särskilt ofta).

Motionsspåren och marken kring dem ägs av Södertälje kommun men sköts till stor del av SNO, som vintertid drar upp skidspår när det finns tillräckligt med snö. När isen är tillräckligt stabil plogas skridskobana och görs skidspår på Måsnaren. Mer info om Tveta friluftsgård.

SNO:s lokaler

Vackert beläget vid sjön Måsnarens södra spets ligger den egenägda klubbanläggningen, som består av Klubbstugan, Bäckstugan och Sjöstugan samt ett antal förråd.

I klubbstugan finns en stor hall samt omklädningsrum, bastu och dusch på bottenvåningen och ett kök och en samlingslokal på övervåningen.

I Sjöstugan finns klubbens kansli.

Föreningen använder Tveta inte bara för träning utan också för olika typer av sammankomster, orienteringsskola m.m.

Hyra lokaler för fest, konferens etc.

Bäckstugan hyrs också ut för för fester, konferenser, personalträffar, träningsläger och dylikt. Mer information om lokalerna och uthyrningen.

Övriga lokaler

I anslutning till dessa anläggningar finns Svenska Turistföreningens vandrarhem i Tveta och Kanotisternas klubblokal.

Klubbstugan

I förgrunden syns Klubbstugan och där bakom Sjöstugan med kansli och bakom den sjön Måsnaren

Snöskoter

SNO sköter skidspåren i Tveta och plogar också  skridskobana på Måsnaren